emelievidberg

Pay & Jump 12 maj

Kategori: Max Timotej

Vädret var verkligen på min sida idag, solen sken och det var precis lagom varmt. Eftersom jag tidigast skulle starta runt 12-tiden kunde jag ta lite sovmorgon och var inte nere i stallet förrän vid 9.30. Mockade och fixade allt med Max. Hann till och med göra lite predikyr - klippa svans och måla hovarna. 
 
När jag kom till Torns vid 11.30 var Max som vanligt uppe i varv över alla hästar och var ruskigt tittig. Idag var det dessutom många fler ekipage än på tidigare tävlingar så jag fick vara extra uppmärksam på vart jag red. När jag anmälde mig sa dem att det bara var 10 starter före mig så jag började rida fram direkt, men det visade sig att så var inte fallet utan jag hade en ganska lång väntetid.
 
Första rundan (vid 12.30/12.40) hoppade vi 60 cm - jag ville ha en uppvärmningsrunda på en lägre höjd. Max hade lugnat ner sig när vi kom ut på banan och jag hade även bett om att få vara ensam där inne. Max skötte sig utmärkt och det hade gått ännu bättre om ryttaren hade varit noggrannare med vägarna så att vi hade kommit bättre på hindrena. 
 
Andra rundan (ca 13.15) hoppade vi 80 cm. Det började väldigt bra men sedan fick vi ett stopp på hinder nr 3. Jag vet inte om det berodde på något speciellt från hans del eller om det helt enkelt är så att jag är dålig på att visa honom exakt, här ska du hoppa och kanske även hjälpa honom med när han ska hoppa av. Några hinder flöt på och sedan fick vi även stopp på hinder nr 7 som han vägrade att hoppa. När vi kom över det gick det hur bra som helst med det sista hindret. Jag tror också att stoppen kan bero på att han var väldigt trött eftersom jag hade ridit så pass länge. 
 
Jag är väldigt nöjd med honom eftersom han klarade av att vara i närheten flera hästar (många ston) och han reagerade bara en gång med att snurra lite på stället. Det känns även som om Max går mycket bättre på utebanor för de två gånger jag har hoppat ute har det gått mycket bättre än de gånger jag har hoppat inne.
 
En sak som jag funderade på när jag kollade på bilderna, jag måste ge efter på tygeln över hindret. Jag förstår om han inte alltid vill hoppa om jag är rädd för att ge eftergift. Men jag vet att min ridstil inte är den bästa :) 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: