emelievidberg

Kuras - Utopia

Kategori: Häst

2007 köpte Jessica Kurre och han flyttade in på 4h. Jag fick då den stora äran att bli medryttare, vilket var riktigt stort eftersom Kurre blev så poppis. Det kändes bra för mig, att Jessica litade så pass mycket på mig, att jag fick bli medryttare till Kurre. Vid den tiden ägnade jag mig inte så mycket åt varken dressyr eller hoppning utan vi brukade mest rida ut och ta mysiga kvällsturer runt gården. 
Tyvärr har jag nästan inga ridbilder alls på mig och Kurris, så jag använder mig istället av bilder från arkivet på Jessica och lånar även bilder som Emma har tagit.
Det jag kommer ihåg var att Kurre till en början med var en väldigt snäll herre. Jag som då var 12 år hade däremot lite problem med honom ändå hehe. På uteritter kunde han bli väldigt rädd för allt möjligt och vi fick bråka lite fram och tillbaka innan jag kunde övertyga honom om att han faktiskt skulle gå framåt. Trots det var det ändå härligt att kunna komma ut och galoppera en sådan häst. Och som jag sa innan, att ha det ansvaret över honom gjorde så att jag växte massor. 
Kurre flyttade från 4h till Axelgård, exakt när kommer jag inte riktigt ihåg. Jag fortsatte att rida honom såklart och kanske var det vid den tiden som jag började mer med dressyren och träna kondition osv. Det tråkiga var att han började bli allt mer svår att hantera. Han skulle bitas och vara otrevlig i hanteringen i stallet osv. Efter sommaren (vilket år minns jag inte) slutade jag att rida honom då han helt enkelt blev svår för mig. 

2010 fick Kurre avlivas, riktigt varför vet jag inte men det var något fel på benen som inte kunde läka. Efter att jag fått reda på det kunde jag sitta flera kvällar i rad på mitt rum och gråta i mörkret. Jag var så ledsen, mer än jag själv ville inse. För även om han blev lite svår mot slutet har han lärt mig hur man ska hantera den typen av hästar. Han har gett mig glädje och kunskap - vad mer hade jag kunnat önska? En jätte fin häst enligt mig och jag tycker att Jessica ska få beröm för det otroliga jobb som hon gjorde med den hästen ♥
(Foto: Tegler)

Kommentarer

  • Jess säger:

    Awww jag blir helt rörd och känner en enorm saknad av Curbi från det du skrivit :) <3

    Svar: Aww :) <3
    Emelie

    2013-03-02 | 12:52:13
    Bloggadress: http://jessicaahlgren.blogg.se

Kommentera inlägget här: