emelievidberg

Det hände en hel del idag

Kategori: Häst

Igår fick Gunvald vila men jag hade en "lektion" på Max med en pappa som vill lära sig att rida. Han var väldigt harmonisk och hade lärt sig väldigt mycket av att bara titta på sin dotter som rider på ridskola. Han borstade iaf helt själv och hjälpte till med benskydd och sadel. 
 
Han skrittade i paddocken samtidigt som jag gick bredvid och vi tränade på det viktigaste - bromsen. Men även på gas och styrning och lite hur han skulle sitta osv. Han var väldigt duktig för att inte ha ridit på över 40 år och vi har bokat in ännu en träning nästa helg. 
 
Och så till idag. Både Max och Gunvald var jätte busig av någon anledning. När vi värmde upp i galopp så skulle Max bara dra ner huvudet hela tiden och börja bocka när vi hade galopperat två varv. Men jag fick pli på honom och vi började hoppa enstaka hinder i trav som uppvärmning. Och så kom vi till galoppen och jag bad Erica att ta draghjälp av mig och Max. Sagt och gjort men Gunvald hade andra planer och drog ner huvudet och började skutta runt - så Erica damp i backen. Inte bara en gång utan två... Men hon gjorde sig inte illa och jag tror att det endast beror på bushästar. Modig syster som jag har hoppade hon upp direkt utan att tveka iaf och tog två jätte fina skutt med Gunvald innan hon skrittade av. 
 
Jag fortsatte att hoppa en bana med Max och han var nästa lika busig som bara ville spring i racergalopp. Men även jag fick till det mot slutet och vi tog några jätte fina skutt innan Joakim fick skritta av honom. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: