emelievidberg

Smurfan

Kategori: Häst

Smurfan, smurf, murf, muffins, tjockis.. kärt barn har många namn som man brukar säga. 
Smurfan var en ponny som jag fick ta över efter min kusin då hon växte ur henne och ville skaffa stor häst. Smurfan var köpt från småland som ridponnny och hon var min ögonsten i många år. Kommer inte riktigt ihåg när jag fick henne men jag var runt 10 år. Hon är född 1991 och finns idag åter hos min kusin och är pensionerad och används bara lite som promenadponny. 
Smurfan är en väldigt trevlig dam. Hon gjorde inte mer än vad hon behövde och tillbringade hellre dagarna med mat än att bli riden. Jag var vid den tiden bara inne på att hoppa, men det var inte hon. Många gånger slutade det med att min pappa fick stå vid hindret, för det var bara då hon hoppade de högre höjderna. Det var på henne som jag fick mitt skarpa sinne för att hantera lite slöa hästar men även den underbara känslan av att ha en egen ponny. 
Det finns ett tillfälle som jag aldrig kommer att glömma när det gäller henne. Emma var på besök hos oss och vi skulle rida ut på enbart smurf och både jag, Emma och Erica ville rida. Därför fick Emma och Erica rida barbacka samtidigt på henne, medan jag ledde. Allt gick bra och vi kom till en uppförsbacke, en stor turistbuss full med turister kom åkandes. Jag som var van vid hennes coola psyke brydde mig inte alls eftersom jag visste att hon inte skulle göra något. Erica och Emma däremot, ja dem kom lite i obalands, blev lite oroliga kanske och helst plötsligt drog Erica med sig Emma ner och de båda låg dammiga i diket bredvid haha! Detta hände precis när bussen åkte förbi och jag lovar, varenda en satt med näsan i rutan ^^ :) 
 
Efter att jag haft henne i många år och lärde mig att rida ordentligt insåg jag att hon faktiskt var en mycket trevlig ponny att rida och att han faktiskt kunde mer än vad någon kunde tro. Hon är en ponny jag aldrig kommer att glömma :)
Till slut blev jag som sagt för stor för henne, syns ganska så bra på sista bilden. Men jag är glad för att jag vet vart hon finns just nu och att vi haft en sådan underbar tid tillsammans :)
 
Bilderna här under är tagna av Emma. 

Kommentarer

  • JuLia säger:

    Hihi vad sött, och en kul berättelse om Erica och Emma :p
    Det känns ju riktigt bra att jag har den T-tröjan som du bland annat har på sista bilden... Hehe ;)

    Men detta uppskattas, ser framemot de andra inläggen! Jag vet att du har berättat allt innan, men repetition är kunskapens moder + att man kan gå tillbaka och läsa om man glömmer (a)

    Svar: Haha ja, det är ett minne för livet ^^Ja men herregud lilla du, det är ingen fara tycker jag iaf :p

    Så bra att du gillar inlägget, för jag har som sagt lagt upp 6 liknande inlägg som kommer varje morgon :)
    Emelie

    2013-01-27 | 14:39:01
    Bloggadress: http://lunderquiiist.blogg.se
  • Emma säger:

    Åh, lilla Smurf! Hon är så himla söt, saknar den tiden! :)
    Hahaha, ja, det var väl tur att det hände så vi har något att skratta åt idag. Jag kommer ihåg två grejer till som är lite tokiga, dels när jag skulle rida Smurf och du skulle rida Rambo och jag bara ville gå in och rykta hela tiden och dels när vi red baklänges på Cilla och motorcyklisterna körde förbi och skrek att: "Ni sitter på fel håll!" Sen körde de förbi när vi satt på rätt håll också ;)

    Svar: Haha juste. Du ville bara rykta hela tiden eller bara skritta runt, inte trava eller galoppera. Sen var du så gullig att du skyllde på att du gick på ridskola och bara red 45 minuter där^^
    Haha och det med Cilla, det hade jag nästan helt glömt bort hehe, men nu när du säger det så kommer jag ihåg hur roligt det var haha :D
    Emelie

    2013-01-28 | 09:03:02
    Bloggadress: http://emmategler.stinaq.se

Kommentera inlägget här: