emelievidberg

Rambo Star

Kategori: Häst

Rambo var en travare som vi köpte när han var 2 år gammal. Från en början var det tänkt att min pappa skulle ha honom som ridhäst, men då han inte blev så stor fick jag honom istället. Min första egna häst. Han är född 2002 och står inte längre hos oss utan bor i småland. Han såldes till en tjej som nu tävlar honom i westernridning och han vallar kor osv :)
Rambo var en riktigt snäll häst, aldrig elak på något sätt och jag kunde hantera honom trots att jag inte hade någon unghästvana tidigare. Däremot var han väldigt orolig i sitt psyke, så gjorde han något fel visste han inte riktigt vart han skulle ta vägen och blev lite stissig av sig. Eftersom det var min häst var det jag som satt på honom första gången. Han var super duktig och skötte sig bra, men under de första 6 månaderna ville han bara söka sig till andra människor när jag red. Om pappa stod i mitten kunde jag inte styra honom från mitten utan det slutade ganska ofta med att pappa fick gå före honom. 
 
Till slut kom såklart den dagen då det faktiskt funkade, och jag var riktigt stolt över att kunna rida honom helt själv utan stöd från mitten. Jag kom så långt att jag faktiskt började galoppera honom, och då hade jag utbildat honom helt själv, med lite hjälp av min pappa. Trots att han vid den tiden var 6 år gammal var han inte en stabil häst utan fortfarande ganska nervig, orolig och osäker. Vi gjorde då valet att faktiskt sälja honom. Han trivdes inte som ridhäst hos oss, utan har det mycket bättre nu i småland. Hos den nya ägaren visade han inget nervigt alls utan fann sig i den sortens ridning. Han var alltså inte menad till att bli vanlig ridhäst utan westernhäst. 
 
Det starkaste minnet jag har av honom var den gången jag skulle sitta upp, som alla andra gånger. Han började skritta innan jag hann sätta mig ordentligt så jag tappar balansen och sätter mig bakom sadeln. Det skrämde honom något fruktansvärt så han sticker iväg i full galopp med mig bakefter. Efter många bocksprång och en tvärnit föll jag i marken på mage och tappade luften. Därefter var han väldigt försiktig av sig när jag skulle hoppa på. Lilla söta hästen. 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: