emelievidberg

Irriterad

Kategori: Funderingar

Ibland vet jag inte riktigt om jag överreagerar och lätt blir irriterad eller om det faktiskt är så att min klass verkligen hatar att plugga. Ända sedan jag började ettan så har jag försökt ligga i och plugga mycket inför varje prov, göra uppgifter och inlämningar bra och lämna in dem i tid. 
 
På sista tiden har jag dock börjat bli väldigt irriterad på vissa delar av klassen då de alltid ska fråga om svart på läxor, begrepp och prov. För att ni inte ska missförstå mig ska jag förklara lite bättre. Om en person börjar plugga inför ett prov en vecka innan det ska vara, tar eget ansvar, jobbar på bra och är intresserad, tar jag mycket gärna emot frågor som rör sig om det. Då visar ju personen att den har försökt lära sig sakerna. 
 
Det jag däremot inte gillar är när personer sitter och pluggar dagen innan provet, är inte ett dugg intresserad av att faktiskt ta till sig fakta, använder inte lektionstid som ges till att plugga osv. Sen kommer dessa personer dagen innan provet och börjar fråga mig om vad det betyder, vad hände då, har du gjort denna läxan tills imorgon m.m. En vanlig fråga som jag kan få är "kan inte du sammanfatta hela boken för mig, jag har inte läst hela?". Detta kan göra mig väldigt irriterad eftersom personen har haft lika lång tid som alla andra att göra läxan eller träna till provet. 
 
Och för att påpeka det igen, för de personer som kommer och frågar mig om saker som har med skolan att göra. Jag tar inte illa upp så länge personen verkligen försöker själv innan den frågar, och inte använder mig som stöd och förklaring, så jag menar inget elakt mot er som tar ansvar och har viljan :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: