emelievidberg

Första ridpasset

Kategori: Häst

Igår kom Gunvalds ägare och lämnade hans träns så idag kunde jag äntligen rida honom. Sadeln är på tok för lite för mig att sitta i, jag vet. Men jag klämmer hellre ihop mig i den än att rida barbacka . På bilderna ser det inte ut som det ens finns en sadel, men när jag sitter på känns det ändå inte så jätte liten faktiskt. 
 
Hur som helst var Gunvald snäll att ställa i gången. Band upp honom och gjorde iordning honom med hjälp av mamma. Han blir lätt otålig, men det tar nog inte så lång tid att lära honom vänta och ta det lugnt. Han är även väldigt buffig med huvudet så man måste hela tiden vara noggrann med att säga till honom för han vill gärna dominera lite.
 
Hur som helst, jag tog ut Gunvald i paddocken medan mamma och Erica släppte ut de andra hästarna. Sen kom de båda för att hjälpa mig. Mamma höll i Gundvald medan Erica höll emot när jag skulle sitta upp. Vid första försöket började han snurra runt som en galnig och ville absolut inte stå stilla. Men på andra försöket stod han helt stilla så jag kunde sitta upp ordentligt. Han traskade glatt på och till en början med hade mamma honom i grimskaft. Vi skrittade några varv innan jag bad mamma att släppa loss oss och han skötte sig lika bra då. 
 
Det enda problematiska idag var att han ville bara styra mot grinden. Hela tiden dras han dit och när man kommer på den kortsidan där grinden är slingrar han sig allt vad han kan för att gå åt det hållet. Det tog några sekunder varje gång innan han gick framåt igen. Jag använde faktiskt spöet en gång när han började tramsa sig mer, och då gick han direkt framåt. Jag travade även honom själv och han är riktigt rolig att rida. Det är mycket jobb med honom, men jag tror bara att det kommer bli en rolig utmaning :)

Kommentarer

  • Emma säger:

    Vi får väl köra träningar med den busen också helt enkelt xD

    Svar: Haha jag antar det. Han är faktiskt inte helt inriden eftersom han inte kan galoppfattning och annat vanligt än ^^ Men absolut, träningar :)
    Emelie

    2013-01-27 | 17:26:34
    Bloggadress: http://emmategler.stinaq.se

Kommentera inlägget här: