emelievidberg

Cassandra Star

Kategori: Häst

Vart ska jag egentligen börja med denna dam? Cassandra, även kallad Sandra, var den absolut första hästen som jag verkligen lärde mig att rida på. Endast 6 år gammal var jag när jag började rida henne i paddocken i sandaler och utan hjälm (undra vad min pappa egentligen tänkte på?) haha. Hon är född 1986.
Eftersom Sandra redan då var runt 15 år användes hon som hobbyhäst men var tidigare en hopphäst och tränades faktiskt av Rolf-Göran Bengtsson under en kortare period (tror att det var han som hade tränat henne). Jag nyttjade såklart den fördelen att hon var hopphäst då Smurfan inte ville hoppa med mig. Jag var runt 8 år när jag satt och hoppade henne på 1.10 m. Jag förstod inte vad rädsla var på den tiden så jag hoppade glatt allt som pappa ställde upp i paddocken. 
 
Eftersom hon var en hopphäst var allt annat supertråkigt. Därför ville jag inte bråka med henne utan jag nöjde mig med långa uteritter ensam i skogen, galopperades, eller ett hopp-pass i paddocken. Såklart var hon väldigt snäll på alla sätt och var även mycket vis. En gång gick nämligen tränset lite sönder i käkremmen, hon märkte det och stannade och vägrade sen att gå. När jag väl insåg varför hon stannat fick jag en aha-känsla. Hästar är så otroligt smarta. 
 
Sandra lever än idag kvar hos min pappa och är 27 år. Hon rids nog inte alls då hon haft problem med luftvägarna osv, men hon är guldvärd som har lärt mig så otroligt mycket om hästars beteende. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: