emelievidberg

Maya

Kategori: Häst

Lilla Maya. Våren 2010 kom Maya till 4h. Hon var då 5 år om jag inte har helt för mig och var inte inriden, endast sutten på några gånger. De gånger som ägaren hade suttit på henne hade hon stegrat och ägaren som hade två småbarn ville vid den tiden sälja henne. Lena, som äger Lukas, tog då emot Maya för tillridning samtidigt som hon var till försäljning. 
Jag blev direkt tillfrågad om jag ville hjälpte till, och självklart tackade jag ja. Det dröjde inte många veckor innan jag hade henne "själv". Det var också ett tag sedan jag hade jobbat med unghästar, så det vara bara roligt att få börja från grunden med henne. Maya var väldigt försiktig och osäker. Det tog tid innan jag satt upp för första gången - vi började med att longera och promenera. 
I september såg det ut såhär: (Foto: Tegler)

Efter ett tag, blev hon väldigt bestämd i ridning. Hon kunde stanna helt plötsligt och vägra att gå, hur jag än gjorde. Dessutom skulle hon alltid bocka i galoppen. Det slutade ofta med att jag satt och skrattade för jag visste inte riktigt hur jag skulle göra haha :) Lägger upp några bilder under våran tid tillsammans. Våren 2010 - Januari/Februari 2011
Jag gick i flera månder och försökte övertala min mamma att köpa Maya till mig. Vi tänkte dela på henne med Lena om mamma gick med på det. Så en vintrig dag dyker det upp en äldre kvinna som visar sig vara intresserad av Maya. Jag skulle precis börja rida så hon kollade på, och efter det gick hon fram till mig och sa, att den hästen skulle hon köpa. Så där stod jag, häpen och ledsen, och Maya skulle säljas till någon annan. I efterhand berättade mamma för mig att hon hade tänkt köpa Maya till mig, men ville prata igenom saken med Lena först. Maya skulle åka iväg på en besiktning en onsdag men sen inte åka förrän på söndagen. Så jag traskade glatt ner till stallet den torsdagen i hopp om att få träffa Maya - och det visar sig att ägaren tog hem henne direkt. Jag hann inte ens säga hejdå.

Men, trots att det slutade som det gjorde så är jag glad för att hon fick flytta till en familj som tar väl hand om henne och som nu tävlar distans med henne. Men ingen kan neka att hon var en charmig och väldigt trevlig häst innerst inne  ♥
(Foto: Tegler)

Kommentarer

  • Jess säger:

    Jag vill läsa som Kurre och Dacke.. ;D

    Svar: Hihi så bra :) Jag ska skriva om dem också nämligen :D
    Emelie

    2013-02-27 | 23:50:39
    Bloggadress: http://jessicaahlgren.blogg.se
  • JuLia säger:

    Vilken fräsig svans!

    Svar: Verkligen :)
    Emelie

    2013-02-28 | 10:50:11
    Bloggadress: http://lunderquiiist.blogg.se

Kommentera inlägget här: