emelievidberg

Vad ska användas när?

Kategori: Funderingar

Jag brukar inte yttra mig något direkt om andras hantering av hästar, då jag ibland kan tänka mig att andra inte gillar min hantering. Men, jag har både idag och igår suttit och kollat på ponnyaktuten på svtplay. Det som jag la märke till direkt var att de smackade när dem ville att hästen skulle backa.  
För mig betyder smacka framåt, energi fram. Att gå framåt och backa är inte samma sak, och därför ska man göra skillnad på dessa två. Jag smackar för att hästen ska gå framåt och säger "backa" när den ska backa. Och det funkar alldeles utmärkt på Max. Om en smackning kan betyda både framåt och bakåt, tycker jag att uppmaningen  "spring" kan betyda både spring och stanna. Hoppas ni förstår hur jag menar? 
 
Men som sagt, bara för att jag tycker såhär och det funkar på min häst, betyder det inte att jag har rätt ;)

Kommentarer

  • JuLia säger:

    Jag håller med dig till punkt och prickar angående detta iallafall :)

    Svar: Bra :)
    Emelie

    2013-04-28 | 20:59:46
    Bloggadress: http://lunderquiiist.blogg.se

Kommentera inlägget här: