emelievidberg

Stå upp i backar?

Kategori: Häst

Jag har alltid fått lära mig att man ska ut och klättra med hästar för att man ska stärka deras ryggar och bakben. Då har jag även lärt mig att jag alltid ska stå upp i läderna för att underlätta för hästen. Därför blev jag lite paff när jag läste ett gamalt inlägg som Emma Hjelmqvist skrev för ganska länge sedan. Hon hade varit iväg och jobbat i ett framgångsrikt stall där många duktiga tränare höll till. När man står upp i en backe läggs alldeles för mycket tyngd på hästens framben och både koter och leder påverkas mycket. Hon skrev även att tynga ner på hästens framben är inte naturligt för dem överhuvudtaget. 
Jag vet egentligen inte riktigt var jag ska ställa mig till detta. Ska man stå upp som man lärt sig sedan ponnytiden eller har denna "tränare" som berättat allt rätt om att det bara skadar hästen? Vad tycker ni, mina hästvetande läsare? :) Skulle vara roligt om jag hade någon att bolla mina tankar med ;) 

Kommentarer

  • Emma säger:

    Ojoj, ska jag svara i en kommentar eller i ett eget blogg/hemside-inlägg? Jag tror att det är olika från person till person-som med allt annat i hästvärlden... Men jag vet att grundtänket i ridningen om man ska se till hästens anatomi är att för att den ska bära sig bra och kunna bära upp en ryttare är att den ska bära så stor del av vikten på bakbenen. Bakbenen är-tillskillnad från frambenen-byggda som ett dragspel eller en fjäder. Eftersom de har flera leder och starka "rumpmuskler" så blir inte vikten stum rätt ner på lederna, men på frambenen som inte viks mer än i kotleden när benet sätts ner är det större skaderisk. Dock kan man ju se det såhär: försök gå uppför en jättebrant backe med någon på ryggen som lutar sig bak. Inte så lätt för tyngdpunkten sitter för långt bak och det finns risk för att du faller bak-som när hästen stegrar. Så det beror säkert på hur brant backen är, men luta dig framåt får du säkert göra för att hästen ska kunna klättra över huvud taget. Sen är det ju bra att lätta från ryggen så hästen kan arbeta ordentlig med ryggen, men det är ju bara som att stå i vanlig fältsist och det borde hon ju också ha klagat på isåfall. Hästen är ju byggd för att använda sina kraftiga bakben och frambenen är bara till som sista utväg när de stegrar-slåss. Du har inte klar länken till inlägget så man kan få läsa? kram!

    Svar: Länken har jag kvar http://www.ponnysanning.se/?p=10255Men som du säger, alla tycker helt olika i alla lägen ^^
    Emelie

    2012-09-27 | 09:55:43
    Bloggadress: http://emmategler.stinaq.se
  • JuLia säger:

    Inte för att jag är en expert på hästar som Emma... Men jag har också lärt mig att stå upp, men samtidigt när jag läser det tränaren har sagt och vad emma har skrivit så börjar jag också fundera. Men jag tror helt enkelt det är som Emma skriver, det beror på hur brant backen är :)

    Svar: precis, du tänkte som jag haha :)
    Emelie

    2012-09-27 | 20:14:29
    Bloggadress: http://lunderquiiist.blogg.se
  • Emma säger:

    Haha, expert är jag inte-blandar alla andras åsikter med mitt sunda förnuft och lite anatomi så blir det typ toppen ;-) Dessutom kan du ju stå i fältsits utan att lyfta från sadeln.

    2012-09-27 | 22:40:58
    Bloggadress: http://emmategler.stinaq.se

Kommentera inlägget här: