emelievidberg

Provridning

Kategori: Häst

Igår var jag iväg till Kristanstad för att provrida Zonnie Toll. Han är en valack på 11 år, efter Zoogin och undan Sonja Toll. Zonnie är en travare men mäter som d-ponny då han är 1.47 i mankhöjd. Han är både inkörd och inriden. Zonnie har även startat på travet och spruningt hem några hundra tusen! Trots att han är 11 år har han aldrig varit allvarligt sjuk, inte halt osv. Något som var ett stort plus också var hans starka hovar -> han kan gå barfota. 
 
Jag började med att be ägaren att longera honom för att se hur han rörde sig och reagerade i temperamentet. Redan från första början visade han sig cool lugn och brydde sig inte över något alls. Efter det ville jag sitta upp, trots att ägaren sa att han inte blivit riden på ett år. Men om man letar häst så tycker jag att det är ett måste att åtminstone sitta upp på hästen för att känna hur den är. Zonnie var i alla fall väldigt snäll och gjorde precis det jag bad honom om. Dock blev det endast skritt då jag inte ville utsätta honom för ont i ryggen osv eftersom han inte har några ryggmuskler. 
 
I övrigt så var Zonnie väldigt gosig och ville mer än gärna vara nära mig och mysa. Han verkar alltså i mina ögon vara en erfaren ponny i sina bästa år som har det perfekta temperamentet för att bo på en 4h-gård. Att jag sen provred helt i onödan är en helt annan historia...

Kommentarer

  • Sara säger:

    Hej!
    Jag är den som köpte Zonnie Toll (eller Sammy som vi kallar honom), jag tyckte det var kul att hitta det här inlägget då han ser så annorlunda ut nu. Han har det bra och går i en hage tillsammans med två damer.

    2015-07-03 | 17:33:51
    Bloggadress: http://varmblodarcharmblod.blogg.se

Kommentera inlägget här: