emelievidberg

Min och Max första runda

Kategori: Häst

Ja, idag var det min och Max's tur att för första gången komma ut för en liten tävling. Detta var alltså första gången Max kom ut på det här sättet och han skötte sig bra.
Runt 10 landade transporten i stallet så det bar av ca en kvart senare. Såklart var han stressad och stissig när han kom ut ur transporten så han gjorde några glädjeskutt men lugnade ner sig ganska snabbt. Jag ledde runt honom rätt mycket för att han skulle bli van och se sig om, och han var inte tyst en minut kan jag säga ;)
Jag satte sen upp för att rida fram honom i mellan ridhuset. Det började bra men sen upptäckte vi att den andra hästen som också var där inne var ett sto. Och precis när vi får reda på det så börjar såklart Max studsa och stegra men lugnade sig även här ganska snabbt. Efter det fick vi ridhuset för oss själva och vi kunde även hoppa fram där istället för i stora ridhuset bland alla andra.
Jaaa, och sen var det ju min tur att hoppa banan, blev att jag hoppade 60 och 70 cm istället för 50 och 60, och det är jag väldigt glad för. Första rundan gick sisådär, han var felfri, men jag satt som en kratta och han stannade nästan framför varje hinder innan han hoppade det. Men riktigt stolt var jag ändå över honom. Nästa runda sen började inte bra, vi kom mot första hindret och så gnäggade en häst i närheten vilket gjorde honom nyfiken på annat så han tog två steg i sidled och jag han inte fånga upp honom och styra på hindret så det blev en vägran. Jag gjorde en volt och kom på det igen och då funkade allt bättre och sen flöt banan på som förra rundan, dock kom vi lite konstigt på hinder 4 vilket resulterade i ett nedslag på nr 5. 
Så jag är grymt nöjd med denna dagen, nöjd med hästen, nöjd med sällskapet och ja, jag är nöjd med allt. Och nu är det bara åter att jag tränar och så får vi se vad framtiden har att bjuda på.
Kan för övrigt påpeka att när jag kom hem var jag så glad över hästens insats att jag inte kunde hålla inne det, glädjetårarna bara sprutade! :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: