emelievidberg

Ridpasset 4 februari

Kategori: Häst

Som alla andra dagar var det extremt kallt i lördags när jag skulle rida. Jag hade därför 4 lager byxor för att inte frysa häcken av mig. Eftersom underlaget fortfarande är lite knasigt så red jag inte lika länge som i vanliga fall. Eftersom jag fortfarande inte har ridit honom så många gånger så känner jag av vad han kan. Jag tror inte att han är jätte utbildad i varken dressyr eller hoppning men han klarar av det.
I lördags började jag med att skritta några varv i den stora hagen. Under tiden så flyttade jag honom för skänkeln och kollade hjälperna. Det är lite svårt att beskriva hur han är men han viker sig gärna undan för att slippa göra det man ber honom om. Dessutom kan jag be honom att skritta rakt fram, samtidigt som jag har ett stabilt tygeltag, helt plötsligt kan han börja sväng och vägrar att lyssna på mig. För att träna lite på det och samtidigt göra honom mjuk gjorde jag serpentiner med volter i varje böj. Efter ett tag började han bli lite mer sammarbetsvillig så jag kunde trava.
I traven gjorde jag likadant. I traven är problemet att han är lite ostabil. Eftersom han är travare antar jag att han gärna travar på i en bra takt, men om jag börjar samla honom blir han osäker och stannar. När han gör så förösker jag driva på honom men det funkar inte riktigt alla gånger. Så det är en sak som vi behöver träna på.
Och över till galoppen. Jag har inte galopperat honom så mycket utan bara kortare bitar och de gånger jag gjort det vill han inte riktigt fatta galopp. Han gör det med väldigt "segt". Så jag testade faktiskt att rida med spö. Det räckte med att jag höll i det så lyssnade han direkt på mina galoppfattningar. Dessutom så fungerade även traven bättre när jag senare testade att sitta ner istället för att rida lätt.
Allstå är han ganska lätt att rida samtidigt som det finns massor att träna på (men det finns det ju alltid). Än vet jag inte om det är så att jag kommer hyra honom. Vi (familjen) håller på att lägga upp med kostnader och massa annat. Så det återstår att se.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: