emelievidberg

Mitt sökande efter en fodervärd/medryttare

Kategori: Funderingar

Som jag har berättat förut så ska Max andra fodervärd sluta att hyra honom och jag måste hitta någon som kan hjälpa mig för att klara av det både tidsmässigt och ekonomiskt. Till en början med vet jag inte riktigt hur man bäst raggar upp någon som kan tänka sig att betala för de omständigheter som finns i när man kan få rida en annan häst gratis med bättre möjligheter. 
 
Till en början med är det inte lätt att hitta någon som vill hjälpa till, antingen som fodervärd eller medryttare, för det är fel årstid. Regn, dimma, rusk, gegga och även nu snö och minusgrader gör enligt mig att folk håller sig tillbaka och väntar kanske till åtminstone februari - mars innan de vill på det igen. Däremot kan jag inte göra något åt just den biten, utan jag får helt enkelt hoppas att det löser sig på något sätt, trots vädret. 
 
Jag har försökt få kontakt med personer i närheten av Lund som skulle kunna tänka sig att vara intresserade. Detta har jag gjort genom en sida på facebook som är skapad för de som vill ha eller vill vara fodervärd/medryttare. Jag har varit i kontakt med tre personer totalt där. Den första ville inte ta på sig ett så stort ansvar, trots att jag sa att det räckte att hon var medryttare och inte fodervärd. Den andra personen mejlade mig lite fram och tillbaka om stallet, ridbanor, kostander och så vidare. När jag nämnde att det fanns en paddock, me inte upplyst slutade hon mejla helt plötsligt och jag förstod såklart att hon inte var intresserad längre. Den tredje personen var inte beredd att betala något så ja, det blev inget med det heller. 
 
Angående de personer som har tackat nej ovan. Jag kan både förstå dem mycket väl på ett sätt men också inte. Det är fullt förståligt tycker jag att man inte vill vara fodervärd på en häst när man går i nian t.ex. och jag vet själv hur det är att ha mycket att göra, då vill man inte alltid ta på sig ännu mer. Men eftersom jag sa att det gick bra med medryttare som red 1-2 vilket var det hon sökte efter borde hon inte neka det, förutom om hon inte gillade läget eller tyckte att Max lät något för henne. 
 
Den andra personen som jag mejlade med gick på Real gymnasiet här i lund med hästinriktning. Hon var lite intresserad av att träna, vilket jag kan tycka är bra om man gör det på rätt sätt som passar hästen. Sen började hon fråga lite om fodring och in/utsläpp. Eftersom jag alltid brukar sköta det tänkte jag att det är inget måste för jag trivs faktiskt att gå till stallet så pass ofta. Sen kom då frågan om det fanns ridhus eller upplyst paddock. När jag svarade nej fick jag inget svar tillbaka alls och antog att det inte var henne till intresse. Som innan, jag kan verkligen förstå henne med detta, det är inte kul att rida ute i rusk och regn eller när det blåser. Det är svårt att träna på vintern utan ridhus eftersom man måste rida ute och hästen får då styltor. Och ja, det är inte heller roligt att rida ute när det är bäckmörkt och varken du eller hästen ser något. Men, här måste jag argumentera lite. Sen jag började rida Max har den enda möjligheten varit utomhus. Trots att det har spöregnat har jag begett mig ut i paddocken för att träna. Trots blåst och kyla rider jag ut för att han ska få växlande träning och motion. Det har präglat mig i ett år nu, och numera trotsar jag alla väderlekar och rider alltid. Jag har insett att jag kan rida ändå, för jag dör inte på något sätt. Snarare är det bara uppfriskande och får mig att vilja kämpa ännu mer. Jag vill utvecklas trots dessa omständigheter som finns. 
 
För att bara klargöra en sak, jag hade självklart inte tackat nej till ett ridhus. Men ibland kan man inte gräva ner sig i att det är ett måste, kolla på mig, jag har klarat mig utan ;) För att återkomma till själva tjejen, blev jag såklart besviken ännu en gång men fortsatte att leta vidare. 
 
Jag kom i kontakt med en annan tjej som var lite intresserad, däremot ville hon inte betala något. Tyvärr måste jag på något sätt få hjälp ekonomiskt för annars klara jag det inte, och då måste han lämnas tillbaka. Hur som helst kan jag även här hålla med henne. Att betala pengar för att få rida där det inte finns ridhus eller upplyst paddock kan kännas olönt eftersom det finns andra ryttare som kan erbjuda bättre. Där känner jag igen mig eftersom jag alltid har hjälp Jessica med hennes hästar, gratis och jag har alltid haft tillgång till ridhus. Så jag förstår henne verkligen där men priset. 
 
Samtidigt, att vara fodervärd på Max har fått mig att växa som person. Innan har jag bara ridit och pysslat med hästen grati, helt omedveten om vad det egentligen kostar att ha häst. När jag nu betalar allt själv har jag lärt mig att pengarna äts upp fort, men jag får så mycket ut av det från Max istället. Jag vill egentligen inte alls lämna tillbaka honom och sen bli medryttare för det är inte alls samma sak som att verkligen ha en egen. Det ansvaret som jag tog på mig har gjort mig mer organiserad. Jag tänker igenom saker och lägger vikt på det som är viktigt. 
 
Trots att jag många gånger tänker att, varför inte vara medryttare och inte betala något istället för att betala massor och vara fodervärd? Men varje gång har jag fått svaret att jag vill vara med, bestämma, betala, ha det ansvaret och framförallt känna att han är min och jag är inte bara som vilken medryttare som helst. 
(Däremot gillar jag att ha hand om Exo för jag får "göra" så mycket och allt är inte sådär begränsat som det kan vara. Antar att Jessica är för snäll och jag har tur som känner henne^^ ) 
 
Detta börjar bli lite rörigt tycker jag så bäst att avsluta innan det bli värre. Det jag vill få sagt, det är inte lätt att hitta en person utifrån som går med på de krav och möjligheter som jag kräver/har. Jag får helt enkelt ta och leta vidare, vidga mina vyer och försöka nå ut till fler personer så kanske någon nappar en vacker dag :)

Kommentarer

  • JuLia säger:

    Du är verkligen en kämpe, och jag tror att man utvecklas mycket mer om man rider på det sättet som du gör.
    Jag lovar, du kommer att hitta någon som vill hjälpa dig för att både du och Max är såna härliga individer! :) <3

    Svar: Tack finaste! :)Får hoppas att du har rätt, får helt enkelt ta och leta vidare ;) <3
    Emelie

    2012-12-02 | 21:51:06
    Bloggadress: http://lunderquiiist.blogg.se
  • Kimman säger:

    Hoppas det löser sig!! Kram

    Svar: Tack, det hoppas jag med! Kram :)
    Emelie

    2012-12-04 | 10:09:41
    Bloggadress: http://Http://kiimmans.blogg.se

Kommentera inlägget här: