emelievidberg

Helgens tävlingar

Kategori: Max Timotej

Efter helgens tävlingar tror jag inte att varken jag eller Max är något bra på det där haha^^ Igår skulle jag rida en LC:2 som jag även gjorde förra gången och det jag väl sådär. Eftersom vädret har varit lite si och så har jag inte tränat riktigt ordentligt och igår när vi skulle rida var det inte riktigt någon harmoni. Max ville bara gå i sin passgång istället för att trava på ordentlig. Däremot ville han galoppera denna gången jämfört med förra, dock, så ville han inte riktigt hålla den och det känns som att vi borde ha lagt ner mer energi på galopparbete. Hur som helst red jag och det slutade med 58.21 %, exakt samma procent som förra gången. Ska jag se det som bra att vi inte har försämrats trots att träningen har legat lite back, eller ska jag se det som negativt att vi inte har gjort några framsteg? Hur som helst så var jag nöjd i helhet med ritten och med Max :)
Idag skulle vi ha hoppat men allt blev dåligt redan på framhoppningen. Max vägrade på varje hinder som jag kom i galopp mot och jag försökte, gång på gång att få honom att bara ta det bra en gång men nej. Det enda hindret som vi kom över på framridningen var väl i stort sätt det låga krysset som låg på ca 40 cm. Väl inne på banan vet jag inte vad som hände. Jag tänkte vara snäll mot honom och komma mot hindret i trav eftersom han oftast ät mest stabil då eftersom det är mer hans "grej". Trots det vägrade han på första hindret. Jag tog om på nytt, kom i galopp och försökte hela tiden rama in honom men nej, det ville inte den andra gången heller. Egentligen kände jag för att bara gå ut direkt och strunta i allt, men jag försökte på hindret en gång till och han vägrade för tredje gången. Däremot fick han sen för sig att hoppa hindret från stillastående så jag höll på att ramla av. Så efter det hoppade vi hinder nr 2 och sen tog det stopp på nr 3 igen. Jag är alltså inte alls nöjd med dagens insats och jag vet inte riktigt hur jag tänker om det. Max har alltid varit glad för att hoppa så varför var det helt tvärt om idag? Idag kändes det nästan som att vi platsar bättre på dressyrbanan än på hoppbanan haha ^^
Tänkte först anmäla mig till seriehoppningen som tar start i januari men jag tror faktiskt att jag inte gör det utan låter allt komma flytande tillbaka eftersom jag dessutom ska resa bort över jul/nyår och han kommer vila väldigt mycket. Det kommer säkert fler tillfällen för oss två! :) Finfina pållen <3

Kommentarer


Kommentera inlägget här: