emelievidberg

Det förvånade mig

Kategori: Funderingar

Jag har lärt mig sedan lång tid tillbaka att det ska vara som en dans med hästen. Harmoni ska råda och det handlar inte om att såga ner hästen på tygeln och samla ihop den allt vad man kan. Under ponny tiden kunde jag ofta se yngre personer (runt 7-12 år) som var väldigt hårdhänta och drog allt vad de kunde i munnarna på ponnysarna. Fel,fel,fel säger jag då. Att bestraffa hästen på det viset löser inga problem över huvudtaget. Hur ont gör det inte i hästens mun om ryttare blir stenhård i handen? 
 
Anledningen till att jag tog upp detta var för att jag red i ridhuset idag med Exo. Förutom vi var det även två ponnysar och två storhästar. Den ena ponnyn verkade vara väldigt ostadig och drog upp huvudet ganska ofta. För att motverka detta red ryttaren i små, och då menar jag verkligen små, volter runt hela tiden och så fort hästen tog upp huvudet tog hon ett ledande tygeltag så det ser nästan ut som att hästen ska gå av. Jag vet inte vad ni andra tycker men jag kan reagerar ganska starkt mot detta, ett vanligt tygeltag är det inget fel på, men på det viset som jag såg var inte okej. 

En annan sak som jag märkte var en av ryttarna som red storhäst. När hästen skulle galoppera och gjorde något fel (vad för fel vet jag inte för jag koncentrerade mig på Exo) tog ryttaren hårt i tyglarna och drog upprepande gånger, på ett sätt som man kan dra i ett koppel på hunden. Alltså satt ryttare och halvt slog med tyglarna allt vad den kunde och hästen började såklart studsa runt för att den inte visste vad den gjorde för fel. 
 
Bara för att jag påpekar detta menar jag inte att jag rider perfekt och att jag har många tankar om hur andra rider. Däremot har jag svårt för att se på när det dras i munnen på hästen. Ibland när jag har lektion för Emma kan C blir jätte tjurig och bara göra tvärtemot vad jag ber honom om. Vid dessa tillfällen påpekar Emma att jag inte ska bli arg på honom utan istället ta och sänka ambitionsnivån. Ett exempel kan vara att han gärna tvärstannar och vägrar sen att börja trava. När jag håller om honom som jag brukar och driver, använder spöet vid skänkel läge, och smackar utan att något händer brukar jag få släppa lite på tyglarna, låta honom gå på spåret och bara komma fram i trav istället för att kräva att han ska komma fram i en fin och bra trav, på tygel och på volten. Klart att jag blir irriterad men jag har lärt mig att det hjälper inte att bara dra och slita i munnen på hästen. 

Kommentarer

  • Emma säger:

    Hahaha, jag tror jag vet vilka det är... xD Bra att du lyssnar! Jag var inte säker på om det jag sa när du blev arg på Max fastnade, om ens gick in ;) Mejla om träning!

    Svar: Jaså? ;)Klart att det gick in, och fastnade för den delen ;) Yes, jag ska mejla dig :)
    Emelie

    2012-12-06 | 22:24:10
    Bloggadress: http://emmategler.stinaq.se
  • Jess säger:

    Vilken tur att Exo har en så bra medryttare som tänker på hästens bästa! I vissa fall kan man tom inte hålla sig från att säga ifrån, så jag förstår dig! :)

    Svar: Alltid hästen först ;) Jag tänkte först säga något men insåg sen att det var kanske inte det bästa att göra mot just den ryttaren ;)
    Emelie

    2012-12-06 | 22:40:09
  • JuLia säger:

    Marie, "min tränare", är på mig hela tiden att vara mjuk i händerna och att jag inte ska göra så små volter. Därför vet jag att du har rätt, bara på dem! ;)

    Svar: Ja, det är jätte viktigt! Därför blev jag så upprörd när jag fick se hästen snurra runt sig själv när den gjorde fel :o
    Emelie

    2012-12-06 | 22:50:19
    Bloggadress: http://lunderquiiist.blogg.se

Kommentera inlägget här: