emelievidberg

Dag 13 - En nytagen bild och fem punkter som beskriver min häst

Kategori: Häst

  • Max är lätt att hanterna både från marken och när man sitter på. Det märks eftersom många, i stort sett alla kan hantera honom om de har längden inne. Dock är han lite knepig när man longerar honom och vill gärna lätta i bakbenen. Därför ska jag under hösten satsa mycket på markarbete. 
  • C är inte utbildad som jag nämnde tidigare och det gör honom väldigt lik en unghäst. Jag menar inte att han är ny på allt men det är lite som när jag ridit till yngre hästar. Man jobbar honom på samma sätt, enligt mig och det är roligt och ger mig möjligheten att utveckla och forma honom till den häst som jag tänker mig. 
  • Något som är bra med C är att han väldigt sällan har dåliga dagar. Jag har kännt att vi ridit riktigt dåligt under tre pass sen jag fick honom. De tre passen har varit dålig för att våran kommunikation inte fungerat alls. Såklart har de tre passen bara gjort mig mer medveten om honom vilket är bra.  
  • När jag är i stallet tidiga morgon eller sena kvällar är det oftast C som är tröttast. Han halvsover när han blir borstad och när man ska tränsa vill han hellre bara bli klappad i pannan eller runt om öronen. Alltså har jag en tröttishäst, men vilken häst är inte det? ;)
  • En sak som är bra med Max är att han och jag lär oss tillsammans. Det var svårt för mig att lära mig nya saker på Lukas men sen jag fick Max känns det som att jag har utvecklats enormt. 

Kommentarer

  • Emma säger:

    Klart du har utvecklats, du är jätteduktig! Om du vill hålla på mer med markarbete borde du verkligen tämköra honom mer-om han har gått med vagn så tycker han nog det är roligt, och de flesta jobbar jättebra på töm. Om du inte har gjort det innan kan jag hjälpa dig ;-) Har en gjord så du får gärna låna den :-) När kommer du hem? Detta blir mer och mer som en uppsats-men hur som helst, jag saknar dig! ^^

    Svar: Ja tömköra borde jag verkligen göra men har ingen gjord som passar honom, han är för tjock ^^ Men han är inkörd så att tömköra är inga problem, vad jag vet :) Däremot får du mer än gärna hjälpa mig att göra det ;) Jag har saknat dig med!! :D
    Emelie

    2012-08-15 | 21:32:56
    Bloggadress: http://emmategler.stinaq.se

Kommentera inlägget här: